×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1399/06/02 - 13:31
  • بازدید : 169
  • تعداد بازدید : 20
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
توصیه به استفاده از فیلتر در بیماران دارای تراکئوستومی جهت پیشگیری از انتقال بیماری کوید 19

پیشگیری از انتقال بیماری کوید 19

دکتر محمد بهگام شادمهر در خصوص پیشگیری از انتشار بیماری کوید 19 در بیماران دارای تراکئوستومی توصیه به استفاده از فیلترهای ضد میکروبی در محل تراک کرد.

 

  اپیدمی کوید 19  با گسترش جهانی نیاز به تدبیر برای شکستن زنجیره انتقال دارد. در این بیماری انتقال انسان به انسان به طور عمده از طریق قطرات تنفسی ایجاد شده در هنگام سرفه، عطسه، یا بازدم و حتی حامل بدون علامت وجود دارد. همچنین  ویروس با لمس مستقیم و از طریق سطوح یا اشیاء آلوده منتقل می شود و سپس با لمس دهان، بینی و چشم وارد مخاط چشم و بینی و دستگاه تنفسی می گردد.

سازمان بهداشت جهانی و تعدادی از مطالعات تعداد انتقال Ro) که نشان دهنده میانگین تعداد افراد آلوده شده با یک مورد است) را بین 1.4 تا 4.0 تخمین زده اند این در حالیست که Ro در آنفولانزا 1.3 و در بیماری سارس   2.0است. بنابراین پر واضح است که نرخ ابتلا از یک بیمار  در بیماری کرونا بالاست و زنجیره ی انتقال محکم است.

از انجا که شدت بیماری طیف گسترده ای از بیماران بدون علامت تا بیماران مبتلا به نارسایی تنفسی که نیاز به لوله گذاری تراشه و تهویه مکانیکی دارند را شامل می شود،  در صورت طولانی شدن لوله گذاری، برخی از بیماران ممکن است نیاز به انجام تراکئوستومی نیز داشته باشند.

بیماران مبتلا به بیماری COVID-19دارای تراک در خطرناکترین وضعیت برای انتشار ویروس در بخش های مراقبت ویژه هستند. از سویی این بیماران و  از سوی دیگر بیماران دارای تراک دائمی که از قبل به دلایل مختلف از قیبل تنگی نای درمان نشده ، تومورها و جراحی های جنجره و نای و ... مجبور به داشتن تراک هستند، در صورت آلوده شدن به ویروس SARS-COV-2 می توانند ویروس را توسط قطرات تنفسی نه تنها از طریق دهان و بینی ، بلکه از طریق لوله تراک خود نیز گسترش دهند. آنها همچنین ممکن است ویروس را توسط ترشحات تراشه از طریق استوما خود  به ویژه هنگامی که استوما بزرگتر از لوله تراشه است، گسترش دهند .

دکتر شادمهر در خصوص این بیماران به پوشیدن ماسک صورت و استفاده از یک فیلتر ضد میکروبی / ضد ویروسی در محل تراک خود توصیه نمودند.

وی با اشاره با اینکه این فیلتر ها بیش از 99 ٪ از ویروس ها و ذرات را فیلتر می کنند و دارای منافذی به اندازه 0.017 میکرون می باشند خاطر نشان شد، این فیلترها  همچنین بسیار سبک هستند، مقاومت تنفسی ایجاد نمی کنند و به راحتی توسط بیماران تحمل می شوند. آنها ارزان هستند و بنابراین هر زمان که نگرانی در مورد آلودگی یا انسداد آنها توسط ترشحات وجود داشته باشد ، قابل تعویض  هستند.

این بیماران همچنین برای جلوگیری از نشت ترشحات تراشه آلوده به طور بالقوه، پانسمان ضد آب دارند. لذا  به محض مرطوب شدن و قبل از آلوده کردن گردن بیماران و متعاقباً دست بیماران باید تعویض شوند. بدیهی است در طی هر تغییر پانسمان توسط محلول های مبتنی بر الکل باید پوست دور تراک ضد عفونی شود.

دکتر شادمهر همچنین تاکید کرد بیماران با تراک دائمی که مبتلا به کوید 19 نیستند نیز باید از تجهیزات محافظتی مناسب جهت پیشگیری از کووید -19 استفاده کنند. این افراد باید از دستورات کلی پیشگیری کننده مانند رعایت فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک صورت پیروی کنند و برای محافظت در برابر انتقال بیماری از محیط،  لازم است از فیلتر های مذکور در محل تراک استفاده نمایند.

Shadmehr MB. et al. A Simple Recommendation to Prevent COVID-19 Spread by Patients with Tracheostomy Tube, journal of research in medical sciences. 2020.

Shim E. et al.  Chowell G. Transmission potential and severity of COVID-19 in South Korea. Int J Infect Dis. 2020.

  • گروه خبری : اخبار سایت
  • کد خبر : 95631
کلید واژه

تصویر

تنظیمات قالب