×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1401/09/28 - 10:55
  • بازدید : 107
  • تعداد بازدید : 107
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سلامت همراه

فهیمه چراغی ، پژوهشگر

سلامت همراه (Mobile Health/mHealth) اصطلاحی است که در سال 2003 وارد حیطه سلامتی شد

سلامت همراه(Mobile Health)اصطلاحی است که در سال 2003 وارد حیطه سلامتی شد. آمار رو به افزایش تعداد افرادی که به گوشی هوشمند دسترسی دارند باعث شد تا سلامت همراه وارد زندگی روزانه بیماران و درمانگران شود.  فناوری سلامت همراه، فرصتی فوق‌العاده برای کشورهای در حال‌ توسعه مانند ایران است تا با صرفه‌جویی در منابع کمیاب و آموزش پزشکی از راه دور، سیستم بهداشتی کارآمدتری داشته باشند.سلامت همراه، هرگونه مراقبت سلامت-محور که با تلفن همراه، تبلت، ابزارهای دیجیتال و هرگونه وسیله بی‌سیم پشتیبانی می‌شود. به بیانی دیگر، mHealth  که همچنین به عنوان سلامت موبایلی نیز شناخته می‌شودT به عملکرد پزشکی و بهداشت عمومی که توسط دستگاه‌های تلفن همراه مانند تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، دستیارهای دیجیتال شخصی و زیرساخت‌های بی‌سیم پشتیبانی می‌شوند، نسبت داده می‌شود.  برنامه های نوآورانه ی تکنولوژی موبایل، برای خدمات مراقبت بهداشتی موجود و سیستم های پایش فعلی، وعده های بسیاری برای بهبود کیفیت زندگی ارائه می دهد. این برنامه ها ارتباط بین محققان، پزشکان و بیماران را راحت تر می کند. شبکه های موبایل در حال توسعه می باشند و برای پزشکان و پرستاران امکان دسترسی به پرونده بیمار در فواصل دور از آن ها را فراهم می کند تا مشاهدات خود را در پایگاه داده مرکزی اضافه کنند و یا تشخیص ها را تایید کنند.

پیشرفت های سریع در فناوری اطلاعات و ارتباطات، نانوتکنولوژی، شبکه تلفن همراه و …در حال دگرگون کردن بخش مراقبت بهداشتی هستند. فناوری های نوظهور در عملیات مراقبت بهداشتی، نه تنها مرزهای فناوری های گوناگون و رشته های مختلف را کم رنگ نکرده اند، بلکه موجب تغییرات دائمی می شود که موجب کمرنگ شدن مرزها در بین حیطه های سلامت عمومی، مراقبت حاد و درمان پیشگیرانه نیز می شود.

انگیزه های ایجادMobile Health

·         محدودیت های فراوان در سیستم مراقبت بهداشتی ملل و کشورهای در حال توسعه. مانند رشد بالای جمعیت و سنگینی بار مسئولیت در قبال شیوع بیماری ها، کمبود نیروی کار مراقبت بهداشتی، تعداد زیاد ساکنان روستایی و محدودیت منابع مالی برای پشتیبانی از زیرساخت های مراقبت بهداشتی و سیستم اطلاعات.

·         افزایش سریع نفوذ و گسترش تلفن های همراه در کشورهای در حال توسعه که می تواند باعث کاهش قیمت دسترسی به اطلاعات و تراکنش ها برای بهبود ارائه مراقبت بهداشتی باشد.

اهدافMobile Health

·         افزایش دسترسی به مراقبت بهداشتی و اطلاعات مربوط به سلامت، خصوصا برای جمعبت های نواحی دور از دسترس

·         بهبود توانایی تسهیل و پیشگیری از بیماری ها

·         اطلاع رسانی و عکس العمل به موقع در مباحث مربوط به بهداشت عمومی

·         توسعه دسترسی به تحصیلات پزشکی مداوم

انواع کارکردهایMobile Health

·         آموزش و آگاهی دادن

·         Helpline(کمک رسانی)

·         پشتیبانی درمانی و تشخیصی

·         برقراری ارتباطات و آموزشی برای کارکنان مراقبت بهداشتی

·         پیشگیری از شیوع اپیدمیک بیماری ها

·         پایش از راه دور

·         جمع آوری داده ها از راه دور

در این خصوص دکتر فریبا قربانی پژوهشگر مرکز تحقیقات بیماریهای نای گفت واژه موبایل هلث از سال 2000 توسط Laxminarayan and Istepanianوارد ادبیات تحقیق و فن آوری شده است. او با اشاره به این موضوع که دیتای به دست آمده از تکنولوژی موبایل سبب فراهم آوری بیگ دیتا شده است، گفت امکان بررسی های بیشتر با داده کاوی و مدل یابی در نظام سلامت ایجاد شده است. دکتر فریبا قربانی به برگزاری کنگره بین الملی سلامت همراه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در هفته اول بهمن ماه اشاره کرد و همچنین دکتر قربانی به برگزاری اولین کنکره بین المللی استفاده از هوش مصنوعی در علوم پزشکی در سال 1402 اشاره کرد و آن را حرکتی موثر برای حضور متخصصین دانشگاهی فعال در کاربرد هوش مصنوعی دانست. دکتر فریبا قربانی خاطر نشان شد این گنکره در 4 محور شامل اجلاسیه های تخصصی بین المللی در زمینه های داده های پزشکی و هوشمند سازی نظام سلامت، برگزاری مسابقات و چالش های کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی به همراه حضور شرکت های دانش بنیان داخلی و خارجی فعال در این حوزه در جزیره کیش برگزار خواهد شد.

 

https://medario.ir/blog/article/m-health

https://www.hlife.ir/1397/12/20/mobile-health/

https://wiki.iotfig.com/wiki/m-health/

 

  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار سایت
  • کد خبر : 124036
کلید واژه
تنظیمات قالب