×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1399/07/02 - 10:56
  • بازدید : 118
  • تعداد بازدید : 20
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
تفاوت‌ها و شباهت‌های کوید 19 و آنفولانزا

فهیمه چراغی-کارشناس مرکز تحقیقات بیماریهای نای

کوید ۱۹ و آنفولانزا هر دو بیماری‌های مسری تنفسی ناشی از ویروس‌ها هستند. برخی از علائم رایج در این دو بیماری‌ مشابه است. اما با مقایسه‌ای دقیق‌تر می‌توان به این نکته پی برد که اثرگذاری متفاوتی بر افراد دارند.

تفاوت‌ها و شباهت‌های کوید19 و آنفولانزا

کوید ۱۹و آنفولانزا هر دو بیماری‌های مسری تنفسی ناشی از ویروس‌ها هستند. برخی از علائم رایج در این دو بیماری‌ مشابه است. اما با مقایسه‌ای دقیق‌تر می‌توان به این نکته پی برد که اثرگذاری متفاوتی بر افراد دارند.

شباهت‌های‌ کوید ۱۹و آنفولانزا

روش‌های انتقال ویروس‌هایی که منجر به کووید ۱۹و آنفولانزا می‌شوند، مشابه است. هر دوی این ویروس‌ها می‌توانند بین افرادی که در تماس و فاصله نزدیک با هم قرار دارند (کمتر از دو متر) منتقل شوند. این ویروس‌ها از طریق قطرات تنفسی و ائروسل‌های(aerosols) خارج‌شده از دهان و بینی هنگام صحبت کردن، عطسه و سرفه منتشر می‌شوند. این قطرات می‌توانند داخل دهان و یا بینی فرد نزدیک فرود آمده و یا توسط آن شخص تنفس شوند.

یکی دیگر از راه‌های انتقال این ویروس‌ها، لمس کردن سطح آلوده به ویروس توسط شخص و سپس دست زدن به دهان، بینی و چشم‌های خود است.

کوید19 و آنفولانزا علائم و نشانه‌های مشترک زیادی دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • احساس خستگی
  • گلودرد
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • درد عضلانی
  • سردرد
  •  علایم گوارشی مانند اسهال، حالت تهوع و استفراغ

 

علائم و نشانه‌های هر دو بیماری می‌تواند ازحالت بدون علامت تا داشتن علائم خفیف یا شدید را شامل شود. هم کوید ۱۹و هم آنفولانزا می‌توانند منجر به عوارض جدی مانند ذات‌الریه، سندرم دیسترس تنفسی حاد، درگیری های قلبی یا مغزی و حتی مرگ شوند.

تفاوت‌های  کوید 19 و آنفولانزا

کوید ۱۹و آنفولانزا توسط ویروس‌های متفاوتی ایجاد می‌شوند. عامل بیماری کوید 19، کروناویروس جدید به نام     SARS-CoV-2ایجاد می‌شود، در حالی که آنفلوانزا ناشی از ویروس‌های آنفلوانزایA وB است.

علائم کووید ۱۹و آنفلوانزا در زمان‌های مختلفی ظاهر می‌شوند و تفاوت‌هایی دارند. در صورت ابتلا به کووید ۱۹ممکن است حس چشایی یا بویایی خود را از دست بدهید. علائم COVID-19 به طور کلی دو تا ۱۴روز پس از در معرض ویروس قرار گرفتن بروز پیدا می‌کنند. علائم آنفولانزا معمولاً حدود یک تا چهار روز پس از مواجهه با ویروس ظاهر می‌شوند.

به نظر می‌رسد که کووید ۱۹مسری‌تر است و سریع‌تر از آنفولانزا گسترش می‌یابد. قدرت سرایت پذیری این بیماری 2 تا 2.5 برآورد شده است. در حالیکه سرایت پذیری آنفولانزا در حد 1.4 می باشد.

فرم شدید بیماری که سبب آسیب ریه می شود، در کوید19 بیشتر از آنفلوانزا دیده می شود. به نظر می‌رسد میزان مرگ ‌ومیر در بیماری کووید ۱۹بیشتر از آنفولانزا باشد.‌در واقع مرگ و میر آنفولانزا کمتر از 0.1 درصد برآورد شده است اما در اوایل اپیدمی کوید19 مرگ و میر 0.6 درصد گزارش گردید که در ماه مارس این رقم به 1.7 درصد افزایش پیدا کرد و هنوز برآورد دقیقی از آن نداریم.

همچنین  کوید 19 در کودکان تظاهراتی متفاوتی نسبت به آنفولانزا ممکن است ایجاد کند که لخته شدن خون و سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان (MIS-C)از آن جمله هستند.

تفاوت دیگر این است که آنفولانزا با داروهای ضدویروسی قابل کنترل است و امکان پیشگیری با واکسن سالانه نیز وجود دارد. در واقع واکسن جدید آنفولانزا که در برابر سه یا چهار ویروس آنفلوانزا که انتظار می‌رود در آن سال در فصل آنفلوآنزا شایع‌تر باشند، هر سال تولید می شود و در فصل پاییز عرضه می گردد. این واکسن را می‌توان به صورت تزریقی یا اسپری بینی دریافت کرد.

در حال حاضر هیچ داروی ضدویروسی برای درمان کرونا تأیید نشده است. محققان در حال ارزیابی داروها و درمان‌های بسیاری برای کووید ۱۹هستند. برخی از داروها ممکن است به کاهش شدت کووید ۱۹کمک کنند.در خصوص پیشگیری با واکسیناسیون نیز هیچ واکسنی برای ویروس ایجادکننده کووید ۱۹در دسترس نیست. اما محققان در تلاش‌اند واکسن‌هایی را برای جلوگیری از کووید ۱۹تولید کنند.

تاثیر کوید 19 بر فصل آنفلوآنزا

فصل آنفلوآنزا معمولاً در پاییز و زمستان است. این احتمال وجود دارد که در فصل آنفولانزا ویروس‌های ایجاد‌کننده کووید ۱۹و آنفلوانزا همزمان شیوع پیدا کنند. اگر این اتفاق بیفتد، افراد ممکن است به طور همزمان به یک یا هر دو بیماری مبتلا شوند. آزمایش می‌تواند تعیین کند که کدام ویروس را دارید و به پزشکان برای درمان مناسب کمک می‌کند. در بررسی که روی بیش از 1000 بیمار مبتلا به کوید 19 انجام شد مشخص گردید در حدود 0.54 درصد آنها عفونت همزمان کوید و آنفولانزا را داشته اند.

جلوگیری از ابتلا به کوید 19 و آنفلوآنزا

شما می‌توانید با انجام اقدامات احتیاطی استاندارد، به طور همزمان خطر ابتلا به ویروس‌های ایجادکنندهکووید ۱۹، آنفولانزا و سایر عفونت‌های تنفسی را کاهش دهید. در حقیقت، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که پیروی از این اقدامات، مانند رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، در کنار کنترل انتشار کوید 19 ممکن است به کوتاه شدن فصل آنفلوآنزا کمک کرده و تعداد مبتلایان به آنفولانزای سال جاری را کاهش دهد.

اقدامات احتیاطی استاندارد برای کاهش خطر ابتلا به کووید۱۹،آنفلوانزا و سایر عفونت‌های تنفسی عبارت‌اند از:

  • پرهیز از برگزاری رویدادهای بزرگ و اجتماعات گسترده
  • رعایت فاصله ایمن اجتماعی که در حدود 2 متر برآورد شده است.
  • شستن دست‌ها به مدت حداقل ۲۰ثانیه با آب و صابون یا استفاده از ضدعفونی‌کننده دست بر پایه الکل که حاوی حداقل 7۰٪الکل باشد.
  • استفاده از ماسک صورت هنگام حضور در مکان‌های عمومی مانند فروشگاه مواد غذایی که حفظ فاصله اجتماعی با دیگران دشوار است.
  • پوشاندن دهان و بینی با آرنج یا دستمال هنگام سرفه و عطسه
  • اجتناب از لمس چشم‌ها، دهان و بینی
  • تمیز و ضدعفونی کردن روزانه سطوحی که در تماس زیاد هستند، مانند دستگیره درها، کلیدهای برق، وسایل الکترونیکی و پیشخوان‌ها

 

منابع:

mayoclinic.org

darmankade.com

jdtums.ir 

Shafaghi et al. Incorrect use of protective equipment against COVID-19 can cause more inconvenience,  a questionnaire-based study of 7000 participants. Journal of preventive medicine

 

Ozaras R, Cirpin R, Duran A, Duman H, Arslan O, Bakcan Y, Kaya M, Mutlu H, Isayeva L, Kebanlı F, Deger BA. Influenza and COVID‐19 Co‐infection: Report of 6 cases and review of the Literature. Journal of Medical Virology. 2020 Jun 4.

  • گروه خبری : اخبار سایت
  • کد خبر : 96721
کلید واژه

تصویر

تنظیمات قالب