×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1396/04/03 - 10:03
  • بازدید : 263
  • تعداد بازدید : 18
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
زندگي دوباره

اهداي عضو، اهداي زندگي

یکم تیر ماه " روز جهانی اهدای عضو " گرامی باد.

"هرگاه کسي باعث بقاي نفسي شود مانند آنست که باعث نجات جان تمام انسان ها شده است" (سوره مبارکه مائده آيه32 )
هر سال 22 ماه June مصادف با یکم تیرماه به عنوان روز جهانی اهدای عضو می باشد به همین مناسبت، روابط عمومی بیمارستان گفتگویی با دکتر "فرحناز صادق بیگی" رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری  انجام داده است که در پی می آید:
رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اهدای عضو از مرگ مغزی و پیوند اعضا از سال 1968 فعال شد و در حال حاضر در دنیا سالانه حدود 10 تا 30 درصد بیماران نیازمند به پیوند عضو به دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت میکنند افزود: این در حالی است که اعضای سالم افراد دچار مرگ مغزی زیر خاک مدفون می شوند.
دکتر صادق بیگی اذعان کرد: کاهش مرگ و میر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی مبتنی بر لزوم گسترش شناسایی موارد مرگ مغزی، اطلاع رسانی به واحدهای مربوطه و تیم های پیوند و همچنین فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو از موارد مرگ مغزی است.
رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی ضمن بیان اینکه ایران در امر اهدای عضو پیشرو در آسیا می باشد اظهار کرد: ایران رتبه  33 جهانی در امر اهدای عضو را دارا می باشد و واحد فراهم آوری بیمارستان دکترمسیح دانشوری رتبه سوم را در جهان در این امر دارد و فراهم آورنده حدود 1/3 اعضای پیوندی کشور از موارد مرگ مغزی می باشد.
دکتر صادق بیگی در پاسخ به اینکه چه کسانی می توانند پس از مرگ اهدا کننده عضو باشند، گفت: هرکس در هر سنی می تواند در صورت بروز مرگ مغزی و با رضایت بستگان، اهدا کننده عضو یا نسج باشد و شرایط پزشکی فرد در زمان مرگ  مغزی، تعیین کننده قابلیت وی برای اهدا می باشد.
وی تفاوت مرگ مغزی با کما را اینگونه بیان کرد: کما کاهش فعالیت در مغز است و احتمال برگشت هوشیاری وجود دارد ولی مرگ مغزی که هیچ درمانی برای آن در دنیا  وجود ندارد، توقف کامل و برگشت ناپذیر در عملکرد مغز است و در واقع مغز در این شرایط حیاتی ندارد و قلب به دلیل دارا بودن سیستم خودکار در صورت رسیدن اکسیژن به آن  تا مدتی می تواند به کار خود ادامه دهد و یک دستگاه تنفس مصنوعی می تواند این عمل اکسیژن رسانی را برای مدت کوتاهی تامین کند تا قلب به کار خود ادامه دهد. اما با وجود همه این تجهیزات نیز قلب تا مدت کوتاهی می تواند زنده بماند.
دکتر صادق بیگی  در ادامه عنوان داشت: از زمان مرگ مغزی و از کار افتادن مغز، عملکرد اعضای بدن یکی یکی مختل شده و در نهایت از کار می افتد و این مدت از چند ساعت  تا چند روز متغیر است به همین دلیل است که عمل اهدا اعضا هرچه سریعتر باید انجام گیرد.
رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی در خاتمه تاکید کرد: بدون تردید اگر فرهنگ‌سازی صحیح و اصولی در این زمینه انجام شود و خانواده‌ها از قبل با این موضوع آشنایی داشته باشند و بدانند مرگ مغزی برگشت‌ناپذیر است، زمانی که با چنین شرایطی مواجه می‌شوند راحت‌تر تصمیم می‌گیرند. امیدواریم این فرهنگ در کشور ما ایجاد شود تا اگر فردی دچار مرگ مغزی شد، ارگان‌های سالمی که می‌تواند زندگی چند نفر را نجات دهد با خود به زیر خاک نبرد.

  • گروه خبری : اخبار سایت
  • کد خبر : 48559
کلید واژه
تنظیمات قالب