×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1400/11/10 - 09:26
  • بازدید : 24
  • تعداد بازدید : 24
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
مطالعات ثانویه

یزدان عبدالمحمدی- پژوهشگر

مطالعات ثانویه به دسته ای از مقالات گفته می شود که در آن نمونه مورد تحقیق به جای اینکه انسان، حیوان، نمونه آزمایشگاهی و ... نمونه مورد تحقیق، مطالعات اولیه هستند

مطالعات ثانویه به دسته ای از مقالات گفته می شود که در آن نمونه مورد تحقیق به جای اینکه انسان، حیوان، نمونه آزمایشگاهی و ... نمونه مورد تحقیق، مطالعات اولیه هستند. در واقغ، در مطالعات ثانویه معیارهای ورود و خروج برای مطالعات اولیه در نظر گرفته می شود و هدف محقق آزمون فرضیه خود نیست،  بلکه محقق در صدد است نتایج به دست آمده از تحقیقات را گردآوری نماید. لذا مطالعات ثانویه به لحاظ آزمودنی و هدف با مطالعات اولیه متفاوت هستند. این مطالعات در خصوص هزینه و زمان بر بودن نیز با مطالعات اولیه متفاوت هستند و می توان در زمان کمتر و با هزینه کمتر یک مطالعه ثانویه را انجام داد.

از انواع مطالعات ثانویه که در راس هرم شواهد قرار دارند می توان به مطالعات مروری سنتی یا Narrative  ، مطالعات مروری سیستماتیک و متاآنالیز  ، مطالعات ثانویه نو ظهور از قبیل :

مطالعات مروری دامنه ای یا Scoping review، Rapid review ،  Mapping review،  Critical review  و  Bibliography review or cite mappingاشاره کرد.

اصولا مطالعات مروری سنتی توسط اساتید صاحب نظر نگاشته می شود و با بررسی تعدادی مقاله در خصوص یک سوال تحقیقاتی به جمع بندی می رسد و در پایان پیشنهادات تحقیقاتی ارائه می گردد که برای مطالعه توسط محققین دیگر جهت دریافت ایده بسیار مناسب می باشد. سوال و اهداف در نظر گرفته شده در مطالعه مروری سنتی می تواند وسیع باشد.  به عنوان مثال محقق می تواند روی تنگی های نای به دنبال لوله گذاری کار کند و فاکتورهای خطر را جمع آوری کند .

اصولا سوال مورد آزمون در یک مطالعه مروری سنتی، ساختار یافته نبوده و قرار نیست در انتهای مطالعه آنالیز انجام گیرد. اما در مطالعات مروری سیستماتیک با یک روند قدم به قدم و به عبارتی سیستماتیک یک سوال ساختار یافته و در حد امکان متمرکز و محدود شده را پاسخ میدهیم و در صورتی که مطالعه مرور سیستماتیک از انواع گزارشی موردی یا موارد نباشد می تواند به آنالیز و نتایج Poole شده برسد. در مطالعات مرور سیستماتیک جستجو باید بسیار جامع و گسترده باشد و الزامات خاص خود را دارد اما مطالعه مروری سنتی این قوانین را ندارد. این مطالعات در صورتیکه کیفیت خوبی داشته باشند و  سوگرایی قابل توجهی نداشته و گرید خوبی داشته باشند، از بالاترین سطح شواهد برخوردار هستند.

 

  • گروه خبری : اخبار سایت
  • کد خبر : 113102
کلید واژه
تنظیمات قالب