×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1395/06/28 - 07:47
  • بازدید : 341
  • تعداد بازدید : 14
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در بيمارستان دكتر مسيح دانشوري برگزار شد:

گروه اخلاق و حقوق پزشکی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری

کلاس های دوره ای "مبانی اخلاق پزشکی " با موضوع " مراقبت های پایان حیات "

جلسه پنجم "مبانی اخلاق پزشکی " با موضوع " مراقبت های پایان حیات " به همت واحد اخلاق و حقوق پزشکی مرکز و با همکاری دفتر آموزش پرستاری، 28  شهریور ماه با حضور کلیه سوپروایزران و سرپرستاران بخشها در کلاس درس استاد بهادری مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز، دکتر" مهزاد کیانی" مدرس دوره فوق، درباره مراقبت بیماران در آستانه مرگ گفت: جهت اینگونه بیماران روشی داریم که براساس سه عنصر اصلی کنترل درد و سایرعلایم، حمایت از بیماران درحال مرگ و خانواده آنها، نحوه استفاده ازدرمانهای طولانی کننده زندگی رفتار می شود.
مدرس دوره فوق در بیان اینکه آکادمی ملی علوم آمریکا مراقبت کیفی پایان زندگی را شامل: عملکرد و احساس مطلوب از نظر جسمی، عملکرد و احساس مطلوب از نظر روانی و اجتماعی، آرامش روحی، درک بیمار از مراقبتها، کیفیت کلی زندگی، احساس آرامش خانواده و درک آنان می داند افزود: بهرحال دراین زمینه مواردی مانند درمان علایم فیزیکی و روانی ،رعایت خودمختاری بیمار و کمک به کارهای روزمره او ،برنامه ریزی برای مراقبتهای پیشرفته ،مراقبتهای شدید درآستانه مرگ و نیز راضی نگاه داشتن بیمار و خانواده اش ، کیفیت کلی زندگی ،هزینه های تحمیل شده به خانواده ،زمان باقیمانده اززندگی ، مهارت و مداومت ارایه دهندگان مراقبتها و مسئله محروم ماندن از مراقبتها مهم هستند.
دکتر کیانی در ادامه درباره تعریف اتانازی گفت: جامه عمل پوشاندن به تصمیم فرد برای پایان دادن به حیات خود در حالیکه امکان ادامه حیات وجود دارد بر اين اساس اتانازی عمل عمدی بوسیله یک فرد با هدف پایان دادن به زندگی فرد دیگر برای ختم رنج او و از روی ترحم است.
مدرس دوره فوق تصریح کرد: صرفا امروزه در هلند ،بلژیک و ایالتهای اورگون و واشنگتن آمریکا وایالت شمالی استرالیا اتانازی پذیرفته شده است.
این عضو هئیت علمی دانشگاه درباره دیدگاه دین مبین اسلام در مورد اتانازی عنوان داشت: اسلام با اتانازی مخالف است چرا که اسلام خلقت آدمی را بی هدف نمی داند، بنابراین حفظ حیات خود و دیگران را به مصداق ”لاتلقوا بایدیکم الی التهلکه ” یعنی خویش هرگز خود را به هلاکت نیاندازید، را یک واجب شرعی میداند.
وی در پایان سخنان خود گفت: حرمت قتل نفس، حرمت حقوق فردی و صیانت ازحقوق اجتماعی، جلوگیری از سودجوییها و فرصت طلبی ها، حرمت حیات افراد بیمار و سالمند و مسئولیت جامعه در قبال آنان همگی بر خلاف اتانازی هستند.

منبع: روابط عمومي بيمارستان دكتر مسيح دانشوري

  • گروه خبری : اخبار سایت
  • کد خبر : 36892
کلید واژه
تنظیمات قالب