×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1396/01/24 - 10:40
  • بازدید : 318
  • تعداد بازدید : 20
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
بیایید با یکدیگر صحبت کنیم

همایش روز جهانی بهداشت برگزار شد

همایش روز جهانی بهداشت باحضور دکتر ثمین صدیق نماینده WHOدر ایران، دکتر رمضانخانی رئیس دانشکده بهداشت و جمعی از مسوولان، اساتید و دانشجویان، روز دوشنبه ۲۱ فروردین ماه در تالار شهید رحیمی دانشکده بهداشت برگزار شد.

همایش روز جهانی بهداشت باحضور دکتر ثمین صدیق نماینده WHOدر ایران، دکتر رمضانخانی رئیس دانشکده بهداشت و جمعی از مسوولان، اساتید و دانشجویان، روز دوشنبه ۲۱ فروردین ماه در تالار شهید رحیمی دانشکده بهداشت برگزار شد. 

دکتر رمضانخانی رییس دانشکده بهداشت دانشگاه در این همایش ضمن تبریک سال جدید، تقارن روز جهانی بهداشت را با ایام مبارک رجب و میلاد باسعادت حضرت علی(ع) به فال نیک گرفت و از حضور نماینده WHO و صاحبنظران سلامت جامعه تقدیر کرد. 

وی با اشاره به شعار روز جهانی سلامت افزود: سازمان بهداشت جهانی شعار امسال را " افسردگی بیایید با یکدیگر صحبت کنیم" نامگذاری کرده واین بیانگر اهمیت به مقوله افسردگی در سطح جامعه است. 

دکتر رمضانخانی درادامه به بحث اصلاحات نسل دوم سلامت اشاره کرد و افزود: دهه۱۹۷۰اصلاحات نسل دوم آغاز شد که این امر در منشور PHC (مراقبت های بهداشتی اولیه) به نقطه اوج خود رسید. 

رئیس دانشکده بهداشت خاطرنشان کرد: ما به عنوان مجریان امر سلامت، در این زمینه برنامه ریزی کردیم و پیشگام این امر بودیم که این منجر به این شد که در ۱۲ شاخص تعیین شده زودتر از موعد به اهدافمان برسیم. 

درادامه همایش دکتر ثمین صدیق نماینده WHOدر ایران نیز به بیان تعریف کلی از افسردگی و اقدامات پیشگیرانه و درمانی درخصوص این بیماری پرداخت. 

دکتر غفارزاده مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی نیز در این همایش به تبیین سیاست ها و عملکرد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این حوزه پرداخت وگفت: شیوع افسردگی در طول ۲۶ سال گذشته دوبرابر شده و آمارها حاکی از آن است که شهر تهران در این بحث صدرنشین است. 

وی درخصوص میزان شیوع افسردگی در میان مردان و زنان جامعه اظهار داشت: آمار افسردگی در میان مردان ایرانی۷/۱۲ و زنان ایرانی ۵/۱۶ است که این موضوع بیانگراین است که مسوولان باید نگاه ویژه ای به مقوله افسردگی در میان زنان داشته باشند. 

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی درمورد آمارهای موجود درخصوص بحث اقدام به خودکشی افزود: شیوع خودکشی در خانمها بیشتر از آقایان است و این درحالیست که اقدام به خودکشی منجر به مرگ در آقایان بیشتر از خانمها گزارش شده است. 

دکتر غفارزاده با تاکید بر رسالت مهم حوزه سلامت روانی اجتماعی معاونت بهداشتی، به بیان فعالیت های گروههای ذیربط در این زمینه پرداخت و با مقایسه آماری به تبیین وضعیت شاخص های موجود قبل و پس از طرح تحول سلامت اشاره کرد. 

وی با تاکید بر اقدامات پیشگیرانه این معاونت افزود: فعالیت حوزه پیشگیری در سالهای اخیر بسیار پررنگ تر از قبل شده و تلاش همه همکاران ما این است که با اقدامات پیشگیرانه موجب کاهش بیماریهای روانی و اجتماعی در جامعه شویم. 

درادامه همایش روز جهانی بهداشت، دکتر حمید سوری اپیدمیولوژیست و مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت با بیان گزارشی مفصل ازشیوع افسردگی و آمارها و مطالعات انجام شده در این زمینه اظهار داشت: موضوع افسردگی در ادبیات و آموزه های دینی ما نیز مورد توجه قرار داشته است. در قرآن کریم علت افسردگی نداشتن ایمان به خدای متعال ذکر شده است و همینطور در اشعاری که از برخی از شعرا به جا مانده می توان به اهمیت این بحث پی برد. مثلا مولانا می فرماید: 

درمحفل خود راه مده همچو منی را       افسرده دل افسرده کند انجمنی را

دکتر سوری با بیان علایم و نشانه های عمومی افسردگی تصریح کرد: یکسری علایم و نشانه هایی مانند کاهش علاقه، احساس بی ارزشی، احساس گناه، تغییرات روانی، بدبینی و. . . وجود دارد که نهایتا در بعضی از موارد منجر به خودکشی می شود. 

مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت با تاکید بر کیفیت زندگی بیماران افسرده گفت: عمده ترین مشکل افسردگی این است که روی کیفیت زندگی تاثیر می گذارد و باعث می شود که روحیه فرد در مواجهه با مسایل با مشکل روبرو شود. 

وی مراقبت های اولیه در این خصوص را مهم قلمداد کرد و درادامه به مقایسه شیوع افسردگی در میان زنان و مردان ایرانی و همینطور شیوع آن درکشور ایران با سایر کشورها پرداخت. 

دکتر سوری در پایان گزارش خود با بیان اینکه کشور ما به سمت سالمندی پیش می رود؛  برضرورت توجه به موضوع افسردگی درمیان سالمندان و اجرای برنامه غربالگری افسردگی تاکید کرد وگفت: افسردگی یک مشکل جدی است و اگردرمان نشود عوارض ناگواری را درپی خواهد داشت.

  • گروه خبری : اخبار سایت
  • کد خبر : 44839
کلید واژه
تنظیمات قالب