×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1395/09/29 - 14:50
  • بازدید : 523
  • تعداد بازدید : 13
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
گفتگو با دكتر محمدبهگام شادمهر به مناسبت هفته پژوهش

دستاوردهای علمی مركز تحقيقات بيماريهاي ناي

رئيس مركز تحقيقات بيماريهاي ناي به اهم دستاوردهاي اين مركز اشاره كردند.

دكتر محمد بهگام شادمهر فوق تخصص جراحی توراکس و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رياست مركز تحقيقات بيماريهاي ناي در مصاحبه با روابط عمومی برخی از دستاوردهای مرکز تحقیقات بیماری های نای را عنوان داشت و گفت: مقاله The role systemic steroids in post- intubation tracheal stenosis – A randomized clinical trial  که در آخرین کنگره جراحان توراکس آمریکا(STS) ارائه شده بود در معتبرترین مجله جراحی توراکس Annals of Thoracic Surgery به چاپ رسید وی افزود: در این مقاله با انجام یک کارآزمایی بالینی دریچه جدیدی به روی درمان بیماران مبتلا به تنگی نای گشوده شد و به نقل از داور مقاله باعث ارتقاء این بخش از علوم پزشکی گردید.
دكتر شادمهر در ادامه دستاوردهای این مرکز بیان کرد: مقاله Thyroid Cancers with Laryngotracheal invasion که توسط نویسندگان و محققین مرکز تحقیقات بیماری های نای دکتر "محمد بهگام شادمهر"، دکتر" رویا فرزانگان"، دکتر" مهدی زنگی" و همکاران در سال 2012 در ژورنال European Journal of Cardio thoracic Surgery به چاپ رسیده بود در سال 2016 چندین بار مورد استناد کتابی که توسط انتشاراتElsevier Saunders در زمینه جراحی های تیروئید با عنوان Text book of Endocrine Surgery به چاپ رسیده است، قرار گرفت.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه عنوان کرد: دکتر رویا فرزانگان و دکتر فریبا قربانی دانشجویان دوره دکتری تخصصی پژوهش محور 15 آبان دستاوردهای پروژه های خود را در حضور اساتید راهنما و مشاور، جهت بررسی کارشناسی توسط مسئول دکتری تخصصی پژوهشی و پسا دکترا و هیئت داوران ارائه دادند که در این رابطه دکتر رویا فرزانگان طرح ملی ارزیابی بروز تنگی نای و عوامل خطر مرتبط با آن و دکتر فریبا قربانی ساخت جایگزین مناسب نای به روش مهندسی بافت را مطرح نمودند.
دکتر شادمهر استاد راهنمای این دو پروژه ضمن اشاره به دستاوردهای ارزشمند علمی هر دو پروژه که منجر به  و تولید مقالات متعدد معتبر شده است گفت: امیدواریم که پروژه های فوق همچنین منجر به تهیه گایدلاین کشوری جهت پیشگیری از تنگی نای خواهد گردد.
دکتر شادمهر خاطر نشان کرد: این پروژه ها آغازی بر فعالیت های بین رشته ای می باشد که امکان ادامه هر یک از آنها در قالب پروژه های دیگر امکان پذیر است و دانشجویان علاقمند در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می توانند روی این دو مقوله شامل پیشگیری از تنگی نای و ساخت جایگزین مناسب برای نای فعالیت داشته باشند.
شادمهر ضمن اشاره به مطالعه علم سنجی که توسط محققین مرکز تحقیقات بیماری های نای در سال 2015 انجام گردید اظهار داشت: با استفاده از هم رخدادی کلید واژه های 2500 مقاله در حوزه تنگی نای در پایگاه web of science و 1500 مقاله در PubMed  در 70 سال گذشته مشخص گردید که بیشترین حوزه های تحقیقاتی در رابطه با موضوع تنگی نای در حوزه درمان بوده است و مطالعات معتبر کمتری در رابطه با تعیین بروز، عوامل خطر و پیشگیری از این نوع تنگی ها انجام شده است.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: طرح کشوری بررسی تنگی نای یکی از بزرگترین مطالعاتی است که در این زمینه انجام شده است و نتایج آن به زودی در سطح بین المللی منتشر خواهد شد.
شادمهر هدف اصلی در فاز اول و دوم طرح کشوری " بررسی تنگی نای به دنبال لوله گذاری" را  تعیین بروز و ارزیابی عوامل خطر تنگی نای دانست و بیان کرد: بیمارانی که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، باید 3 ماه بعد از خارج شدن لوله از نای برای غربالگری به مراکزی که از قبل مشخص شده بودند مراجعه می کردند. وی افزود: جهت ایجاد انگیزه  و تغییر رفتار در این بیماران نسبت به فرآیند پیگیری، چندین استراتژی به کار گرفته شد. بیماران هنگام ترخیص از بیمارستان و بخش های مراقبت های ویژه تحت آموزش شفاهی هنگام ترخیص، آموزش نوشتاری و همچنین دیداری – شنیداری در منزل به منظور آشنا شدن با بیماری تنگی نای و انجام درست پیگیری قرار می گرفتند همچنین یکی دیگر از روش های آموزش به بیمار و یا افرادی که با او زندگی می کردند از طریق مصاحبه تلفنی نیز بود. گفتنی است، میزان موفقیت در پیگیری بیماران با به کار بردن استراتژی های ذکر شده 57 درصد بود که در مقایسه با مطالعات مشابه در دنیا بالاترین میزان است.
این فوق تخصص جراحی توراکس  در خاتمه عنوان کرد: محققین در مرکز تحقیقات بیماری های نای در حال تحقیق بر روش های مدرن مانند ارائه سیستم و مدل های هوشمند در انجام غربالگری این گروه از بیماران می باشند که امیدواریم بتوانیم در راستای اهداف این مرکز تحقیقات گام های موثری برداریم.

  • گروه خبری : اخبار سایت
  • کد خبر : 40428
کلید واژه
تنظیمات قالب