×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1398/08/27 - 10:57
  • بازدید : 596
  • تعداد بازدید : 24
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
انتخاب ژورنال مناسب برای مقاله شانس پذیرش مقاله را افزایش می دهد.

بخشی از صحبت های دکتر ماکان صدر در نهمین کنگره ی بین المللی بیماریهای ریوی

یکی از موضوعات جذاب و پرمخاطب مطرح شده در نهمین کنگره ی بین المللی بیماریهای ریوی؛ مراقبت های ویژه و سل، میز گرد "نحوه ی چاپ مقاله" بود.

یکی از موضوعات جذاب و پرمخاطب مطرح شده در نهمین کنگره ی بین المللی بیماریهای ریوی؛ مراقبت های ویژه و سل، میز گرد "نحوه ی چاپ مقاله"بود که در این پنل دکتر ماکان صدر عضو هیات علمی پژوهشکده ی سل و بیماری های ریوی و مدیر اجرایی ژورنال تنفس (که در بانک اطلاعاتی پابمد نمایه می شود)، در خصوص انتخاب ژورنال مناسب برای چاپ مقاله راهکارهایی پیشنهاد دادند که به صورت خلاصه به آن اشاره می کنیم.

دکتر صدر قضاوت خود نویسنده از مقاله ارایه شده و توجه به میزان نوآوری مقاله، تشابه با کارهای قبلی، طراحی مطالعه، حجم نمونه، نتیجه گیری های تخصصی و نحوه نگارش مقاله را در انتخاب ژورنال مناسب بسیار ضروری دانستند. در واقع نویسنده ای که صادقانه به هر یک از گزینه های ذکر شده دقت کند و به خود امتیاز دهد ؛ بهتر می تواند در خصوص انتخاب ژورنال اقدام کند.

ایشان به سه ویژگی مهم شامل : 1- توجه به زمینه تحقیقاتی ژورنال 2- علوم پایه یا بالینی بودن ژورنالو  3- مخاطبین ژورنال

 اشاره کردند که در چاپ مقاله بسیار موثر است.  بعد از انتخاب اولیه ی ژورنال، مشورت با محققین با تجربه ای که در همان حوزه علمی کار می کنند و بررسی رزومه این افراد جهت یافتن ژورنال هایی که مقالات آنها را چاپ نموده است می تواند ایده های خوبی جهت انتخاب ژورنال ارایه دهد.

پس از بررسی های اولیه و انتخاب ژورنال، در قدم بعدی توجه محقق باید معطوف به راهنمای تدوین شده توسط ژورنال برای نویسندگان باشد. در این راهنما ، محدوده ی کاری، کیفیت عکس ها، محدودیت لغات و فرمت منابع ذکر شده است.

توجه به علایق تحقیقاتی افرادی که سردبیر ژورنال می باشند از قبیل ادیتور اصلی و معاون او نیز می توانند در انتخاب ژورنال مناسب تاثیرگذار باشد.

دکتر صدر بررسی مقالات آخری که در ژورنال چاپ شده است را نیز توصیه کردند. همچنین پس از تکمیل نهایی مقاله نوشته شده، بررسی ژورنال هایی که در رفرانس مقاله آمده است نیز می تواند راهنمای خوبی برای انتخاب ژورنال باشد.

دکتر صدر افزود: ملاحظات دیگر مانند هزینه داوری یا چاپ مقالات؛ پایگاه هایی که ژورنال در آن نمایه می شود، چرخه ی داوری و مدت زمانی که پروسه بررسی مقاله طول می کشد نیز می تواند در انتخاب ژورنال مناسب کمک نماید.

همچنین سامانه های مفیدی جهت انتخاب ژورنال مناسب معرفی شده اند که می توان به Elsevier Journal Finderو Springer Journal Suggester اشاره کرد. در این سامانه ها با استفاده از عنوان و خلاصه مقاله، ژورنال های همان حوزه ی کاری معرفی می شوند که حاوی اطلاعات مفیدی از قبیل میزان انطباق و درصد پذیرش مقاله و چرخه داوری نیز می باشند.

 

  • گروه خبری : اخبار سایت
  • کد خبر : 85304
کلید واژه
تنظیمات قالب