صفحه اصلي > اخبار 
 
 


  چاپ        ارسال به دوست

شخصیت علمی پژوهشگر خود را بشناسید

دکتر فریبا قربانی پژوهشگر مرکز تحقیقات بیماریهای نای

با توجه به اینکه پژوهشگران افرادی کنجکاو، پرانرژی و خلاق هستند، مدیریت پژوهشگران یکی از چالش برانگیزترین مباحث مدیریتی است. از تولید ایده تا به نتیجه رسیدن ایده، مسیر ناهمواری است که با انجام کار تیمی شانس موفقیت را افزایش می دهیم.

دکتر فریبا قربانی، پژوهشگر مرکز تحقیقات بیماری های نای در این خصوص گفت در برخورد اولیه با دانشجویی که علاقه مند به فعالیت پژوهشی می باشد، این سوال مطرح است که آیا پژوهشگر ساخته می شود یا شناخته می شود؟ به طور کلی در راستای پرورش روحیه ی پژوهشگری سالهاست کتب درسی به سمت ارایه ی روش علمی در سطح دبستان پرداخته اند. اینکه در عمل چند درصد از دانش آموزان با این روش های علمی و شیوه های دانشمند شدن آشنا شده اند، مهم است. در واقع پرورش پژوهشگر با نگارش چندین مقاله معتبر حاص نمی شود و یک فرایند زمانبر است که در آن نه تنها پژوهشگر با متدولوژی و عناصر پژوهش آشنا می شود، همچنین کسب روحیه ی صبور بودن، پشتکار کافی، کار تیمی و افزایش ظرفیت های ذهنی را نیز به دنبال دارد. دکتر قربانی گفت پژوهشگران از سطوح مختلفی برخوردار هستند که در سطح اول فعالیت تخصصی در یک رشته علمی را به صورت خط ممتد و پژوهش های ادامه دار و هدفمند انجام می دهند. در سطوح بالاتر، تحقیقات بین رشته ای و برنامه ریزهای چند سناریویی توسط پژوهشگر مدیریت می شود.

از نظر علمی، چندین تیپ مختلف شخصیتی برای پژوهشگران مطرح شده است که یک مدیر پژوهشی با شناخت این ابعاد شخصیتی، بهتر می تواند به تیم سازی و اجرای یک پروژه تحقیقاتی بیندیشد.

یکی از انواع این شخصیت ها افراد لیدر یا رهبران گروه هستند، این افراد قاطع، مستقل، ساختار یافته و هدفمند هستند. اصولا" بر روی یک زمینه ی کاری تمرکز زیادی دارند و برای کشف موارد ناشناخته بسیار تاثیرگذار هستند، این افراد بسیار کمالگرا بوده و درون گرا می باشند. یکی از ضعف های آنها این است که ممکن است دانش ارتباط خوبی نداشته باشند، لذا بهتر است در یک تیم کار کنند.

گروه دوم در شخصیت پژوهشگران، جستجوگران هستند. این افراد مملو از ایده های جدید می باشند. معمولا" تمایل دارند در فضاهای چارت نشده حضور داشته باشند. این پژوهشگران خیلی دقیق به فرآیند ها نگاه نمی کنند ولی ایده پرور هستند. این افراد بسیار جذب تکنولوژی های جدید و افکار جدید در پژوهش می شوند. نقطه ضعف این افراد نداشتن تمرکز پژوهشی است و مرتب وارد چالش های جدید پژوهشی می شوند. این افراد برون گرا می باشند و یک گروه تحقیقاتی بهتر است تعداد محدودی از این تیپ شخصیتی را داشته باشد. گروه جستجوگر نباید در یک پروژه نقش لیدر را داشته باشد و باید در جایگاه خود مدیریت شوند. این افراد در تیم تحقیقاتی انگیزه ساز هستند.

تیپ سوم شخصیتی افراد سرخوش و Enthusiast هستند که به راحتی با دیگران تعامل می کنند و دیگران را خشنود می کنند. این افراد شنونده های خوبی هستند و اصولا" مقاوم به تغییر می باشند. ریسک پذیر نیستند. این افراد ایده پرور نبوده و شخصا نوآوری ندارند ولی از ایده های خوب تبعیت می کنند.. این افراد باید در جایگاهی به کار گرفته شوند که فرآیند مشخصی وجود دارد و از حوزه های علوم پایه که نیاز به بحث و جدل و ریسک پذیری دارد برای این افراد باید اجتناب کرد. یک تیم تحقیقاتی می تواند برخلاف تیپ جستجوگر تعداد بیشتری از این تیپ پژوهشگر را داشته باشد.

 تیپ شخصیتی چهارم افراد organizer  یا سازمان یافته هستند. این افراد متود دار هستند، در یک قالب فکری کار می کنند، سنتی فکر می کنند و عملگرا می باشند. این افراد با هوش و ملایم هستند و نتیجه کار برایشان بسیار اهمیت دارد . این افراد برای قسمت برنامه ریزی کار تحقیقاتی بسیار مفید هستند و یک تیم تحقیقاتی می تواند تعداد زیادی فرد سازمان یافته داشته باشد.

دکتر قربانی با اشاره به اینکه مجموعه ای از افراد ذکر شده با ترکیب مناسب، در یک کار تحقیقاتی می توانند به سمت تحقیق و توسعه ( Research &Development)حرکت کنند گفت برای مدیریت پژوهشگران باید آنها را در عین حال که آزاد می گذاریم، مدیریت کنیم لذا با در نظر داشتن برنامه ی استراتژیک و تعیین آرمان برای سازمان، پژوهشگر آزاد ولی هدفمند فعالیت خواهد کرد.


١١:٠١ - شنبه ١٣ شهريور ١٤٠٠    /    عدد : ١٠٧٧٥٧    /    تعداد نمایش : ٥٤


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج





Home | Contact Us| About Us| Research| Articles| News|
Copyright © 2013 TDRC.SBMU.AC.IR Allright Reserved کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مركز آموزشي، پژوهشي، درماني سل و بيماريهاي ريوي(بيمارستان دكتر مسيح دانشوري) می باشد .